Uznawana za najważniejszą z zasad animacji. Dzięki niej pokażemy wagę oraz elastyczność postaci lub obiektu. Tak na dobrą sprawę to będziemy jej używać praktycznie na każdym kroku, więc nauczmy się jej poprawnego stosowania.
Squash (zgniatanie) służy do pokazania siły uderzenia lub wstrzymania, natomiast stretch (rozciąganie) wskazuje prędkość oraz przyśpieszenie.
Brzmi skomplikowanie? Spokojnie! Zobaczmy to na przykładzie:
Przed wykonaniem skoku postać kompresuje się „zbierając siły” dodatkowo całą swoją energię przenosząc w nogi – anticipation.
Następnie cała górna część ciała „odbija się” od ziemi pozostawiając za sobą tylko nogi (objętość ciała cały czas musi pozostać taka sama). Reszta jest już analogiczna. Nogi właściwie w powietrzu są najkrócej – lądują jako pierwsze ciągnąc za sobą całe ciało.
Później to tylko zwykła fizyka ciała – amortyzujemy upadek rozkładając energię na całe ciało.
Brzmi logicznie, co nie?
Jest jedna najważniejsza rzecz jaką należy zapamiętać!
Co to oznacza? To proste! Gumowa kulka spadając z dużej wysokości uderza o grunt. Jak łatwo możemy przewidzieć siła z jaką upada spowoduje rozpłaszczenie kulki w momencie dotknięciu gruntu. Jednak czy tej kulki przez to będzie mniej lub więcej? ABSOLUTNIE NIE. No.. może tylko wizualnie.
Squash and stretch sprawia, że nasza animacja wygląda naturalnie oraz bardzo interesująco. I dodatkowo mamy fajny cartoonowy efekt!
Jak wspominałem wcześniej, squash and stretch możemy powiązać z anticipation (wyprzedzanie). Dzięki temu w atrakcyjny sposób przygotujemy widza do akcji, która zaraz się wydarzy. Używajmy tej zasady jak najczęściej, a nasze animacja na pewno zyska na wartości oraz uroku.