Witajcie! Dziś o zjawisku, które na pewno niejednokrotnie widzieliśmy w animacji, lecz nie zwróciliśmy na nie uwagi.
Mowa o smear frames i multiples! Dowiedzmy się co to właściwie jest:
Smear
To nic innego jak klatki pośrednie imitujące rozmycie ruchu. W filmie fabularnym podczas szybkiego ruchu migawka kamery nie jest w stanie nadążyć za poruszającym się obiektem. W ten sposób automatycznie tworzy się motion blur.
W animacji nie ma już takiej wygody – trzeba to robić ręcznie.
Tak więc animator każdą klatkę z rozmyciem musi przemyśleć i wykonać w taki sposób, by zbytnio nie rzucała się w oczy. Jednocześnie musi jednak spełniać swoją funkcję.
Kilka przykładów:
Multiples
Pozostajemy przy szybkim ruchu. Multiples powstaje, gdy oko nie może nadążyć za obiektem. Wtedy obiekt się mnoży.
Na przykład machając szybko ręką zobaczymy dwie dłonie.
Przykłady:
Smear + multiples
Zasady używania smear i multiples
Są trzy proste zasady:
- Używamy ich tylko przez jedną klatkę.
Mogą być w następnej klatce, ale muszą się znacząco różnić. - Nie przesadzamy z ich ilością.
Zbyt duża ilość oraz częstość smear i multiples sprawią, że postać robi się galaretowata. - PILNUJEMY ŁUKÓW.
Poza tym mamy wolną rękę :-)
Na zakończenie kilka przykładów w ruchu:
Wszystkie przykłady pochodzą z GENIALNEGO bloga poświęconemu rozmyciom i multiplikacjom!
Miłego przeglądania!