Anticipation najprościej mówiąc to poruszenie postacią w taki sposób, by przygotować widza (no i też samą postać) do następnej akcji. Najczęściej wyprzedzanie osiągniemy przez mały ruch postaci w kierunku odwrotnym do zamierzanego.
Każdą akcję możemy podzielić na trzy proste części: Przygotowanie, akcję oraz zakończenie. Anticipation to właśnie ta pierwsza część – czyli przygotowanie.
Każda duża wykonana akcja powinna mieć wyprzedzanie. Im większa akcja tym dłuższe i bardziej wyolbrzymione przygotowanie powinno być. To właśnie anticipation odpowiada za nadawanie realistycznej i „żywej” fizyki w animacji. Weźmy na przykład ilustrację z „Animator’s Survival Kit”:
Przed skokiem zawsze wykonamy mniejsze lub większe zgięcie w kolanach. Dodatkowo jeszcze zegniemy kręgosłup, a ręce wypchniemy w tył. Anticipation spotykamy na każdym kroku w życiu codziennym dlatego też ta zasada animacji tak wiele zmienia. Jako animatorzy wykorzystajmy tę naturalną ludzką zdolność do przewidywania ruchów.
Anticipation to nie tylko wyprzedzanie akcji. Dzięki niemu możemy nadać cechy charakteru naszej postaci. Dłuższe wyprzedzenie oznacza, że nasza postać dłużej sobie przemyślała całą akcję i jest pewna tego co robi. Na przykład postać przed rozpoczęciem biegu lub pościgu może naciągnąć spodnie prawie pod samą szyję. Albo przed przyłożeniem komuś w twarz najpierw podwinie rękaw. Przykładów może być mnóstwo!
Nauczmy się tylko rozróżniać postać reagującą na akcję, a postać myślącą o akcji.