Przyjmujemy krytykę na klatę

Twardym trzeba być

Pan Animator napisał 11 sierpnia 2016 | Inne

Co jeśli osoba, która Ci płaci chce włożyć coś od siebie do Twojej pracy?
Nie ma znaczenia, czy jesteś studentem i pytasz znajomych co myślą o Twoim dziele, czy pracujesz w dużej firmie i leader przychodzi, by zobaczyć co tam stworzyłeś. Zasada jest ta sama – krytykę musimy przyjmować na klatę.

1. Bądź mężczyzną!

Albo kobietą, a najlepiej profesjonalistą. Nie kłóć się, nie staraj się udowodnić swoich racji za wszelką cenę. Profesjonalista zna swoje możliwości i umiejętności, więc nagle nie staje się płaczącym dzieckiem, bo jego rysunek nie spodobał się przedszkolance.
popeye

2. Nie bierz tego do siebie

Pamiętaj, że krytyka nie tyczy się Ciebie, lecz Twojej pracy. No.. chyba, że leader zaczyna mówić jak bardzo nieporadny jesteś w tym co robisz i szczerze Cię nienawidzi.. Ale poza tym, to wszystkim (łącznie z Tobą) zależy, by praca wyszła jak najlepiej.

3. Postaraj się zrozumieć krytykującego

Gdy do czynienia masz z osobą, która nie ma pojęcia o sztuce i estetyce najprawdopodobniej usłyszysz taki komentarz:
„Nie podoba mi się. Nie wiem czemu. Coś tu jest nie tak.”
Taka krytyka w ogóle nie pomaga, a tym bardziej strzępi nerwy.
Postaraj się wypytać co dokładnie trzeba zmienić, co się nie podoba i jak oni to widzą. Od ogółu do szczegółu. Zaproponuj, aby podali przykłady na innych pracach.
Do takich osób potrzeba cierpliwości. Nie można się denerwować czy przewracać oczami, „bo klient jest głupi”.
To Ty jesteś kreatywny – użyj tego by znaleźć wyjście z sytuacji.
supervisor

4. Wypytaj!

Zanim przystąpisz do poprawek zapytaj o wszystko gdzie masz wątpliwości. Głupio jest potem dopytywać się milion razy – Twój profesjonalizm jest na poziomie Twoich trampek.
Gdy ciężko jest opisać coś słowami to szybko naszkicuj. W ten sposób minimalizujesz ryzyko popełnienia błędu.
Każdy ma inny sposób na opisywanie tego co chcą.
Gdy ktoś użyje nieznanego Tobie sformułowania, lepiej zapytaj się od razu o co chodzi.

5. Zapisz

By uniknąć poprzedniego punktu wszystko starannie zapisz. Myślisz, że zapamiętasz szczegóły do poprawki? Błąd! Zajmiesz się poprawianiem pierwszej rzeczy, a 50% detali następnej Ci ucieknie. Wychodzi na to, że musisz się dopytać o co chodziło – a w ten sposób pogarszasz swój wizerunek.
Zapisując tworzysz swoistą check-listę. Wiesz ile masz do zrobienia i łatwiej jest wszystko rozplanować.

6. Pracuj szybko

Najłatwiej jest nanosić poprawki, gdy leader dalej stoi nad Tobą. Wtedy masz pewność, że wszystko będzie na najwyższym poziomie. Tu liczy się Twoja znajomość skrótów i szybkiego poruszania się po programie. Stresująca sytuacja, ale warta poświęcenia.
Gdy leader nie ma czasu, nie odkładaj poprawek na później. Rób je „na świeżo” gdy doskonale wiesz co trzeba zmienić i masz już na to pomysł.
meatballs

Najlepsze jest to, że z każdą dawką krytyki Twoje prace stają się lepsze, a kreatywność rośnie. Wszyscy zadowoleni.

Często jednak jest tak, że milion razy robisz tę samą rzecz i dalej jest źle (nawet nie z Twojej winy). Co zrobisz, nic nie zrobisz. Takie życie Bożenko.