Stop Staring: Facial Modeling and Animation Done Right

Jason Osipa

Pan Animator napisał 13 września 2018 | AnimacjaKsiążki
stop staring ksiazka

Trochę czasu minęło od ostatniej recenzji książki, dlatego podwójnie się cieszę, że po dłuższej przerwie mogę do Was wrócić z tym świetnym materiałem do nauki!

Wiele książek powoduje u mnie skok w umiejętnościach. Czuję, że wtedy w swojej wiedzy osiągnąłem pewien kamień milowy, taki check point w grach. Po przeczytaniu „Stop Staring: Facial Modeling and Animation Done Right” czuję się jakbym pokonał bossa!

Tutaj też muszę szybko dopisać – ta książka jest dla animatorów Majkowych, którzy już potrafią dobrze animować ciało. W skrócie – mimika to zbyt ciężka rzecz dla osób początkujących.

stop staring

Cztery główne rozdziały

Książka podzielona jest na cztery części:

  1. Znaczenie ruchów poszczególnych części twarzy
  2. Animacja i modelowanie ust
  3. Animacja i modelowanie oczu i brwi
  4. Połączenie wszystkiego

W każdej z tych grup mamy teorię z animacji omawianej części twarzy. Opiera się ona na wstępnej analizie zagadnienia i wytłumaczeniu czemu tak twarz się rusza. Później autor przechodzi do części praktycznej i pokazuje jak osiągnąć zamierzany efekt.

Następnie Jason Osipa tłumaczy jak wymodelować i zrigować w szybki, ale też nie najprostszy sposób. Na płycie CD mamy już gotowe animacje, rigi oraz modele – na wypadek jakby coś nam po drodze poszło nie tak.

Oczywiście jako animator koncentrowałem się na tych częściach poświęconych anatomii twarzy oraz zasadach ruchu w mimice. Z ciekawości jednak przejrzałem resztę co też i innym polecam.

stop staring animacja książka

Nowy poziom animacji twarzy

Każda z części wytłumaczona jest w sposób prosty i logiczny. Mało tego! Rzeczy, o których mówi Jason Osipa zostały przez niego sprawdzone w książkach do anatomii. Nie mamy więc artystycznego podejścia do animacji twarzy, lecz jej wierne odwzorowanie. 

Moja seria wpisów o animacji twarzy powstała właśnie po przeczytaniu tej książki. Chciałem sprawdzić się i utrwalić wiedzę. Od tego czasu animacja mimiki idzie mi o wiele sprawniej i czuję, że jest bardziej naturalna.

animacja książka twarz

Podsumowując

W książce Jason Osipa omawia wiele przykładów dialogu i rozbija je na części pierwsze poprzez dogłębną analizę. Planuje każdy krok tłumacząc czemu, co i jak. Następnie animuje w różnych stylach: realistycznym, cartoonowym i nawet w 2D.

Część o modelowaniu pozostanie tylko dla użytkowników Autodesk Maya (lub być może także dla innych pakietów 3D), ale sama teoria i analiza mimiki doskonale posłuży jako materiał naukowy dla animatorów 2D, 3D oraz riggerów.

Z całego serca polecam!