Przygotowanie

Animacja Dialogu

Pan Animator napisał 1 marca 2018 | AnimacjaMayaPodstawy Animacji 3D

Animacja dialogu to rzecz skomplikowana bardziej niż się wydaje. Miałem zrobić tylko jeden wpis jako kontynuacja wpisu o teorii – ale jednak lepiej tego tematu nie skracać.
Dlatego w ramach kilku wpisów stworzymy CAŁĄ animację twarzy krok po kroku! WOHOO!
W tym wpisie zajmiemy się przygotowaniem do pracy nad animacją dialogu. Wsłuchamy się w dźwięk i na podstawie naszej chorej kreatywności stworzymy pierwsze pozy. A przy tym wszystkim poznamy większość teorii!
Ok, to jedziemy!
 

Wsłuchaj się w dźwięk

Na potrzeby tego wpisu wybrałem krótki dźwięk z gry „Team Fortress 2”:

No i co my tu mamy? Krótka linijka tekstu wypowiedziana w zróżnicowanym tempie:

„Son, I never said this to anybody before, but I am damn proud of you!”

Ściągnąłem dźwięk i włączyłem odtwarzanie z zapętleniem. Za każdym przesłuchaniem koncentruję się na innej rzeczy.
Na przykład w jaki sposób poszczególne słowo jest wypowiadane. Jaka jest intonacja. Gdzie są charakterystyczne punkty. Góra/dół całej kwestii.
Gdzie mogą być potencjalne problemy. Gdzie jest złoty moment całego dialogu. Jak usta mogą się układać.
Dzielę także całe zdania na poszczególne „bity” – to będą mniej więcej miejsca zmiany póz.
I z tym zapętleniem to naprawdę nie żartuję. Potrafię tak z trzydzieści minut posiedzieć i słuchać w kółko tego dialogu. Trzeba się wsłuchać w najdrobniejsze szczegóły.

Na tej podstawie jestem w stanie nakreślić jak będzie wyglądała animacja dialogu. Ale żeby zobrazować Wam co w przypadku tego klipu odkryłem:

animacja dialogu
Pusłuchaj jeszcze raz:

Kreska na dole jest wizualną reprezentacją tego jak będzie wyglądać animacja. Natężenie ruchu jaki wykonamy. To czuję słuchając ten dźwięk.
Na początku będzie spokojnie, tylko z otwierającym akcentem na „Son”. Głowa spokojnie, tylko lip sync + oczy.
Dopiero gdy wykona dwa szybkie wdechy zrobimy większy ruch. W tym przypadku będzie to antycypacja do dużego akcentu na „damn”. Krótkie zawieszenie i znowu lekki akcent na „proud of you”.
Czujecie już?
 

Plan działania

Na podstawie takiej analizy audio jestem w stanie wyobrazić sobie jak z grubsza będzie wyglądała moja animacja dialogu:

  1. Poza neutralna, nawiązanie kontaktu wzrokowego
  2. „SON” – lekki ruch głowy, zmarszczenie brwi, skupienie
  3. „I NEVER SAID THIS TO ANYBODY” – tu totalny spokój, tylko lip sync i lekki ruch brwi, może lekkie kręcenie głową na „never”?
  4. „BEFORE” – tu następuje już załamanie głosu. Zaczniemy lekki ruch głowy. Usta przejdą i mimika zasugerują wzruszenie.
  5. *Dwa wdechy* – kontynuacja ruchu głowy do góry – tu już jest antycypacja. Robimy duży kontrast do następnej pozy
  6. „DAMN” – szybki ruch w dół i w lewo/prawo. Po łuku z przestrzeleniem. Akcentujemy jak bardzo jest dumny. Zmiana mimiki na dumę/szczęście.
  7. Uspokojenie ruchu głowy i mimiki. Znowu robimy sobie miejsce przed kolejną pozą.
  8. „PROUD OF YOU” – lekkie pochylenie głowy do dołu dokładnie na „PRO-„. Dumę trzeba akcentować. Znowu brwi do góry
  9. Dumny wyraz twarzy, uspokojenie ruchu. Kontakt wzrokowy.

To są właśnie te „bity” na które podzieliłem dźwięk. Zazwyczaj po pierwszych kilku przesłuchaniach już oczami wyobraźni widzę co i w jaki sposób najlepiej przedstawić. A Wy zobaczycie dosłownie za chwilę!
 

Przygotowanie

Ok! To do roboty!
Na potrzeby tej animacji używam riga Paul od Long Winter Studios. Za 10 dolków miesięcznie mamy dostęp do sporej bazy rigów. Dla mnie dobry deal! Zachęcam jednak DOKŁADNIE sprawdzić rigi przed animacją. Rok temu zacząłem animację na rigu Tom i do dziś ją robię, bo ciągle muszę znajdować jakieś obejścia błędów w rigu. Innymi słowy – nie śpieszy mi się do otwierania pliku z nim.
Paul jak na razie jest godnym polecenia rigiem. Ok, tyle offtopem!

Pierwsze co to tradycyjnie – tworzę selection sety w aTools.
Dla ułatwienia specjalnie je pokolorowałem na specjalne sektory o których kiedyś wspominałem:
aTools selection set

Pomarańczowe – główne sterujące twarzą
Niebieskie – reagujące na ruch pomarańczowych
Żółte – główne kontrolki do ruchu kości
Fioletowe – reszta śmietków

Dalej to już z górki! Tworzę pierwsze pozy na podstawie listy, którą stworzyłem chwilę temu. Czyli dokładnie dziewięć póz. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że nie są one dla mnie zobowiązujące.
Jeżeli w trakcie dalszych prac stwierdzę, że coś można zagrać inaczej (acting choices) to po prostu zmieniam. Don’t be afraid to kill your children, tak?
 

Blocking

Czas na poruszenie całym ciałem i (co za tym idzie) głową. W tym przypadku najpierw zajmuję się ruchem całej głowy, bo:

  • mimika w następnych krokach będzie robiona już pod kamerę (bez ryzyka poprawek przez nowe ułożenie głowy)
  • od ogółu do szczegółu
  • ułożenie głowy ma wpływ na odbiór mimiki
  • będę już to miał z… głowy! (żart sytuacyjny, olejcie to)

Oczywiście są różne szkoły (np. zaczynanie od lip sync lub oczu, a później ruch ciała), ale zauważyłem po sobie, że ten sposób najsprawniej mi idzie i czuję się w nim komfortowo. Wybierz swoją.
Do gotowych póz głowy dodaję wstępną mimikę.
Na razie blocking – taki wstępny – póz kluczowych wygląda tak:

I zwróćcie proszę uwagę na poszczególne klatki (przeciągnij myszką po playerze):

  • 1 – 10 – oczy w inną stronę, spojrzymy w kamerę (do słuchacza) w momencie mówienia. W ten sposób nawiążemy lepszą więź z widzem – „Ktoś patrzy się mi w oczy, lepiej go posłuchać”. Brwi luźno, neutralnie.
  • 11 – 54MARSZCZYMY BRWI! – jest to czytelny sygnał, że postać myśli o tym co mówi, przykłada do tego uwagę. Prawie w ogóle ich nie opuściłem. Tylko zmarszczenie. Powieki idą 1:1 z gałką oczną. Dolne powieki lekko wyżej – to podbija emocje postaci. Pochylenie głowy do przodu podkreśla wagę słów.
  • 55 – 69 – Mniejszy ścisk na brwiach i podniesienie głowy. To tyle! Prosty trik, a jak zmienia się odbiór słów, prawda?
  • 70 – 81 – Dalsze podniesienie głowy. Górne powieki lekko podniesione. Zewnętrzna część brwi do góry. Dajemy wyraźną zmianę emocji.
  • 82 – 94 – Brwi wreszcie luźno, naturalnie. Zewnętrzna ich część wyżej. Górne powieki dalej wysoko. Dolne także.
  • 95 – 125 – Wszystko wraca do normy. Górne powieki od początku wracają na swoją domyślną pozycję, dolne trzymamy wyżej. Dajemy szczerą emocję! Relaksujemy brwi.

Jak pewnie zauważyliście w tych uwagach pominąłem dolną część twarzy. Szczerze mówiąc to ona w ogóle mnie nie interesuje w tym momencie. Upozowałem tylko dla czytelności odbioru i świętego spokoju. Ale patrząc czy idę w dobrym kierunku zasłaniam ręką dolną część twarzy (postaci, nie swojej), bo… to górna część twarzy jest odpowiedzialna za wyrażanie emocji. Dolna to tylko mówienie o emocjach. Jeżeli tego dobrze nie zrobię, to myśli postaci będą nieczytelne, a lip sync tylko ozdobą.
 

Najważniejsze rzeczy

Ok, zawaliłem Was ścianą tekstu i pewnie zgubiłem Waszą uwagę po pierwszym akapicie… A omawiamy mega ważne rzeczy, więc szybko podsumuję:

  • Dobra analiza dźwięku to podstawa
    Skupiamy się na emocjach, o tym jak je wyrazimy. Dopiero później na słowach i jak je wypowiemy.
  • Nakreślmy plan działania
    Po wsłuchaniu się w audio wyobraźmy sobie jak będzie wyglądał ruch.
  • Kąt i kierunek pochylenia głowy ma znaczenie
    Identyczne ustawienie oczu i brwi może być różnie odebrane w zależności od pozy głowy. Pozujemy z głową!
    headtilt animacja dialogu
  • Myślimy o rzeczach zanim o nich powiemy
    Ważne, by pokazać proces myślowy. Nie może być cienia wątpliwości, że postać żyje i myśli!
  • Oczy i brwi to 80% sukcesu do dobrej animacji twarzy
    Albo i więcej! To jest naturalny łącznik z „wnętrzem” drugiej osoby. Słabe połączenie to porażka.
  • Brwi nie poruszają się góra/dół tak bardzo jak myślisz
    To ŚCISKANIE/MARSZCZENIE brwi jest kluczem. O wiele lepiej przekazuje emocje niżeli tylko ruch góra/dół.
    Marszczysz brwi = myślisz.
  • Wysokość brwi to typ myśli
    Brwi wyżej lub niżej przekazują zupełnie inne emocje. Zmarszczki na czole podbijają nam efekt „podnoszenia brwi”.
  • Górna powieka ZAWSZE idzie 1:1 za gałką oczną
    Opuszczenie lub podniesienie powieki tylko do akcentowania ważnych emocji.
  • Dolna powieka nasila emocje/uczucia
    To jej ruch zdradza emocje i procesy myślowe. To podbijacz emocji.
  • Ustawienie powiek względem gałki ocznej + rozmiar źrenicy i tęczówki = Wszystkie informacje, które potrzebujemy
    Tylko tyle wystarczy, żeby dobrze odczytać emocje postaci. Na te punkty nasz mózg zwraca największą uwagę. Brwi to tylko uzupełnienie.
  • Sama gałka oczna nie wyraża żadnych emocji
    Oko może zdradzać nasze myśli. Ale głównie jest to kierunek w którym patrzymy.
  • Walczymy o uwagę widza
    Jeżeli chcesz zdobyć uwagę widza to na początku ujęcia spójrz w innym kierunku. Dopiero przy pierwszych słowach niech postać spojrzy w kamerę. Wtedy nawiąże się więź z widzem.
  • Don’t be afraid to kill your children
    Nie przywiązuj się tak bardzo do animacji. Nie bój się późniejszych zmian w pozach.

 

Co dalej?

Na ten moment mamy fajny blocking, który już pozwala nam dalej działać! Podział wpisów planuję następująco:

Animacja dialogu:

  1. Animacja dialogu – Przygotowanie (ten wpis)
  2. Animacja dialogu – Oczy i brwi
  3. Animacja dialogu – Lip sync
  4. Animacja dialogu – Poprawki i ostatnie szlify

Mamy do przyswojenia sporo wiedzy, więc należy się też odpoczynek!
Widzimy się w kolejnym wpisie!

Powodzenia!