Pozy

Kilka rzeczy o dobrych pozach kluczowych

Pan Animator napisał 4 sierpnia 2015 | AnimacjaTeoria

Pozy, pozy i pozy. O pozach w animacji można mówić, mówić i właściwie ten temat nigdy się nie wyczerpie.
Dziś postaram się w skrócie przybliżyć tę ważną rzecz w animacji.

Pozy to sposób w jaki staramy się przekazać to co postać robi, myśli czy czuje.
Dobra poza:

  • Jasno opowiada historię (scenariusz)
  • Posiada dobrą linię akcji
  • Jest czytelna i prosta w odbiorze

Storytelling pose

Pozy kluczowe (o których wspominałem przy podstawach animacji) to takie pozy, które zamiast w animacji doskonale służyłyby w komiksach.
Czyli po jednym rysunku już wiemy co się dzieje w historii, a dialog w dymkach jest tylko uzupełnieniem.

Na przykładzie z Animator’s Survival Kit (wielokrotnie już tu używanym):

Pose to pose

Pozy kluczowe to te zaznaczone na czarno. Jasno opowiadają historię. Postać podchodzi, schyla się po kredę i później bazgrze na tablicy.

Linia akcji

To dłuższa rozprawka (temat na kolejny wpis). Temat niesłychanie ważny, jeżeli nie najważniejszy.
A czym jest ta linia akcji? To właściwie linia, która przebiega przez całą postać w określonej pozie. Linia ta definiuję pozę. Musi być ona jasna i czytelna ponieważ oko widza do każdej pozy rysuje linię po której podąża.
Jeżeli postać jest w pozie szybkiej akcji linia ta musi być mocna, zdecydowana. Przy zwykłej akcji linia powinna być po prostu czytelna.
W określeniu linii akcji na pewno pomoże poprawne ustalenie power center naszej postaci.
Dobra linia akcji to taka, która przebiega od ręki do nogi. Jeżeli linia jest długa i przebiega przez wiele elementów ciała to znaczy, że poza jest łatwa w zrozumieniu.

line-of-action

Czytelne pozy

Na koniec warto jeszcze zadbać o to żeby poza była czytelna i prosta w odbiorze. Możemy to łatwo sprawdzić. Poza jest dobra jeżeli będziemy mogli w dalszym ciągu ją zrozumieć gdy będzie ona zwykłą, czarną sylwetką.
Dzieje się tak, ponieważ oko widza skanuje najpierw całą pozę (robi obrys), a później uzupełnia ją detalami.
Takie sprawdzenie róbmy wtedy, gdy wiemy jaki będzie finalny kadr ujęcia, a w razie jego zmiany naszą pozę musimy skorygować. Ta sama poza może nie być czytelna w innym kadrze (chociaż dobrze by było).

silhouette

Animstudy.com

Oprócz samej czytelności pozy zadbajmy także o wyeliminowanie twinningu, czyli symetrii. Symetria w pozach to czysta matematyka, a matematyka jest nudna!

Powodzenia!