52 aktorskie porady od Eda Hooksa

Aktorstwo w animacji

Pan Animator napisał 28 lipca 2015 | AnimacjaTeoria

Ed Hooks (dosyć często przeze mnie wspominany) w swoim comiesięcznym newsletterze dzieli się krótkimi poradami i przemyśleniami. Poniżej znajdziecie zebrane 52 notatki, które na pewno poprawią umiejętności aktorskie każdego animatora:

  1. Sceny rozpoczynają się w środku, nie na początku.
  2. Postać powinna „robić coś” przez 100% czasu.
  3. Postać wchodzi na scenę z pewnego powodu i tak samo ją opuszcza.
  4. Myślenie prowadzi do wniosków, emocje prowadzą do akcji.
  5. Gest nie musi być ilustracją wymówionego słowa.
  6. Publiczność utożsamia się z emocją. Kluczem do dobrej animacji jest empatia.
  7. Komedia jest dotlenionym dramatem.
  8. Akcja dąży do długoterminowych celów (Uśmiech do dziewczyny, ponieważ chcesz się z nią umówić).
  9. Pamięć krótkotrwała powoduje ruch oczu w górę.
  10. Pamięć długotrwała powoduje ruch oczu w dół, w duszę.
  11. Ludzki zmysł wzroku o wiele silniejszy niż zmysł słuchu.
  12. Ludzie działają w sposób by przeżyć. Znajdź naturalny mechanizm w swojej postaci.
  13. Graj pewną akcję dopóki coś nie zmusi postaci do grania innej akcji.
  14. Scena jest negocjacją.
  15. „Aktor jest atletą serca” – Artonin Artaud
  16. Niepokój prowadzi do nisko położonego power center; pewność siebie do wysoko położonego power center.
    Power center
  17. Emocje to automatyczne wartościowe odpowiedzi.
  18. Postaci, które mają stały kontakt wzrokowy przez więcej niż sekundę będą albo walczyć albo robić mniejsze postaci.
  19. Ludzki uśmiech znaczy „Nie zranię cię”.
  20. Nigdy nie lekceważ publiczności.
  21. Gdy animujesz mówisz publiczności „Rozumiem to”. Gdy publiczność klaszcze, śmieje się lub płacze to mówi „Rozumiem o co ci chodziło”.
  22. Aktorzy prowadzą, publiczność za nimi podąża.
  23. Postaci w tle można definiować przez delikatne ruchy – „podskakiwanie kolana”, ruch ust przy czytaniu gazety, obgryzanie paznokci i tak dalej.
  24. „Stalowy Gigant” to klasyka animacji. Każdy animator powinien przestudiować tę animację.
    Iron Giant
  25. Widzimy rzeczy przed ich usłyszeniem; słyszymy rzeczy przed ich dotknięciem; dotykamy rzeczy zanim je powąchamy; wąchamy rzeczy zanim je spróbujemy.
  26. Antagonista to normalna osoba z okropnymi wadami.
  27. Protagonista to normalna osoba, która musi wspiąć się na wyżyny i pokonać nadzwyczajne przeszkody.
  28. „Uderzenia” w scenie lub w scenariuszu są jak korale w naszyjniku. Każdy koralik prowadzi do kolejnego i tak dalej. Złącz ze sobą korale i masz historię.
  29. Przyczyną ruchu postaci jest jej cel.
  30. Aktorstwo ma się nijak do słów.
  31. Reklamy nie dają rzeczywistych informacji. Chodzi w nich o emocje.
  32. Ludzie i zwierzęta ciągle dbają o swoją pozycję.
  33. By pobudzić scenę przemień chęci postaci w niezbędne potrzeby.
  34. Rzeczywistość teatralna nie jest taka sama jak nasza normalna rzeczywistość.
  35. Działanie to reakcja.
  36. Animator nie jest mimem. Mim jest specjalną formą sztuki.
  37. Kluczowym składnikiem empatii jest dystans.
  38. Starsi ludzie się garbią, ponieważ ich ciało sprawia im ból.
  39. Pijana postać stara się zwalczyć efekty alkoholu.
  40. By pokazać, że postaci jest gorąco wystarczy pokazać jak postać stara się ochłodzić.
  41. By pokazać, że postaci jest zimno wystarczy pokazać jak postać stara się ogrzać.
  42. „Moment adrenaliny” to ten, który postać będzie pamiętać gdy będzie miała 80 lat i spojrzy w przeszłość. Dobre filmy mają kilka momentów adrenaliny. (Przeczytaj jeszcze raz numer 24)
  43. Analiza postaci to jej biografia.
  44. Gdy postać musi coś wybrać, bądź wyraźny. Jeden prosty wybór, jedno pragnienie.
  45. Niech Twoja postać będzie pod wpływem atmosfery miejsca w którym się znajduje. Niech pokaże, że ją czuje. (Wrak samochodu ma swoją atmosferę; kościół ma swoją atmosferę; łóżko małżeńskie ma swoją atmosferę).
  46. Krzyk to słaby wybór aktorski.
  47. Mówimy o pamięci w ogólnikach, ale często jest ona połączona z obrazami w umyśle.
    Inside Out
  48. Postać słuchająca innej postaci przygotowuje się do odpowiedzi.
  49. Kamera stara się dążyć za wzrokiem postaci.
  50. Scena powinna mieć konflikt znany inaczej jako przeszkoda.
  51. Sposób na pokazanie antagonisty: Pochylenie głowy do przodu, oczy patrzą w górę odsłaniając sporo białka w dolnej części oka.
  52. Osobowość postaci to zachowanie postaci.