Podstawowe zasady aktorstwa w animacji

według Eda Hooks’a

Pan Animator napisał 25 czerwca 2015 | AnimacjaTeoria

Jakiś czas temu spotkałem genialnego i świetnego nauczyciela aktorstwa – Eda Hooks’a. Przez wiele lat swojej kariery uczył animatorów w takich studiach jak Disney, DreamWorks, Valve czy Microsoft. Obecnie jeździ po wszelkich konferencjach na całym świecie dając niesamowicie inspirujące wykłady.

Swoją wiedzę spisał w książce „Acting for Animators”, którą wszystkim gorąco polecam. W tej też książce znajdziemy siedem niezbędnych, podstawowych zasad aktorstwa, które każdy animator (i nie tylko) powinien znać.

  1. Myślenie często prowadzi do wniosków, a emocje często prowadzą do działania.

    Wszystko (włączając w to emocje) zaczyna i kończy się na umyśle. Myślenie opóźnia akcję.

  2. My, ludzie wczuwamy się w emocje. Twoja praca jako animatora postaci to stworzenie w publiczności uczucia utożsamienia się z Twoją postacią.

    Widz musi odczytać uczucia Twojej postaci. Musi się z nią w pewien utożsamiać. Publiczność często utożsamia się z postacią, która może coś stracić. Warto w tym miejscu też oddzielić dwie podobne rzeczy – emocja i sympatia. Czujemy emocje postaci. Czujemy sympatię dla postaci.

  3. Teatralna rzeczywistość nie jest taka sama jak zwykła rzeczywistość.

    Codzienne czynności wykonujemy w zwykłej rzeczywistości. Teatralna rzeczywistość jest umieszczona w pewnym czasie i w pewnym miejscu, a tylko jej wybrane fragmenty są pokazywane. Rzeczywistość jest nudna.

  4. Aktorstwo to działanie; aktorstwo to także reakcja.

    Trzeba odpowiedzieć i reagować na wymyślone okoliczności w sposób odpowiedni dla postaci.

  5. Twoja postać powinna odgrywać jedną akcję dopóki wydarzy się coś co skłoni ją do odgrywania innej akcji.

    Nie istnieje moment w którym postać niczego nie robi. Postać myśli i robi coś w każdej chwili w każdej scenie.

  6. ​Scena rozpoczyna się w środku, a nie na początku.

    Nie interesuje nas rozkręcanie się akcji. Chcemy być w jej samym środku!

  7. Scena jest negocjacją.

    W każdej negocjacji jest droga dzięki której wygrasz lub przegrasz. W każdej scenie musi być konflikt, który postać musi rozwiązać.
    Są trzy rodzaje konfliktów:
    1. Konflikt ze sobą
    2. Konflikt z sytuacją lub otoczeniem
    3. Konflikt z inną postacią.