Animacja twarzy – myśli i uczucia

O tym jak mózg steruje twarzą

Pan Animator napisał 18 sierpnia 2015 | AnimacjaTeoria

Ruch mięśni na twarzy jest przesyłany z mózgu. To wiedzą wszyscy. Ale czy wszyscy wiedzą co różni myśl od uczucia?
Zanim wkroczymy do animacji twarzy musimy wiedzieć co, czemu i kiedy się poruszy.

Myśl

Różne procesy myślowe zachodzą w naszej chorej głowie. Jednak, gdy o czymś pomyślimy to zawsze ta sama część twarzy od razu to pokazuje.
Spróbuj skoncentrować się i przypomnieć co robiłeś dokładnie rok temu. Która część twarzy się poruszyła?
Jeżeli wszystko u Ciebie działa jak należy to tak, rejon oczu. Myśl jest bezpośrednio połączona z oczami. Dodatkowo mamy ruch brwi i powiek.

Riley z „Inside Out” (klip poniżej) pomyślała, że jedzenie z ziemi może mieć bakterie.
inside02

Uczucie

Gdy już pomyśleliśmy o tym co było rok temu na pewno skojarzyliśmy z tym pewne uczucie. I właśnie to uczucie ukaże nam się na ustach. Jest to dobre wspomnienie? Mózg szybko prześle informacje do twarzy żeby pojawił się uśmiech. Kąciki ust popychając poliki pójdą do góry.

Bakterie bakteriami, ale winogronko wygląda pysznie.

inside01
Możemy już wyciągnąć wniosek. że twarz można rozdzielić na dwie połówki. Górna odpowiada za myśl i jej procesowanie. Dolna za wyrażenie emocji towarzyszącej tej myśli. Czyli.. Najpierw myśl, później uczucie. Lub uczucie, a później myśl. No, ale..

Co będzie pierwsze?

O tym czy najpierw będzie myśl czy uczucie musimy zdecydować na samym początku. To wszystko zależy od sytuacji w jakiej znalazła się postać. Zobaczcie walkę myśli z uczuciami na twarzy Riley z genialnego filmu „Inside Out / W Głowie się nie mieści”:

Gdy radość przejmuje ster, na twarzy Riley pojawia się uśmiech – uczucie. Zaraz potem przychodzi Odraza. Brwi i oczy Riley od razu reagują.
Zjeść? Pewnie! Będzie pyszne! – uczucie
Eee nie. Leżało na ziemi i ma milion zarazków! – myśl

Wielokrotnie o tym wspominam, wspomnę i teraz – animacja to obserwacja. A tym bardziej animacja twarzy. Nauczmy się obserwować jak twarz reaguje na różne sytuacje. Potem wykorzystujmy to w naszej animacji.