Czołem!
Czy kiedykolwiek (tak jak ja) zastanawialiście się nad tym jak precyzyjnie przesunąć krzywe w Graph Editor (w Autodesk Maya)?
Owszem, można zaznaczyć klucze i ręcznie je przesunąć myszką, ale sprawa komplikuje się przy dłuższych animacjach.
Nie widzimy już poszczególnych klatek i wszystko praktycznie robimy na oko. Ta sama sytuacja jest przy masowym edytowaniu kluczy. Na szczęście edytowanie wartości nie musi być takie trudne!
Matematyka królową nauk
Graph Editor jest świetnym narzędziem, które w łatwy i co najważniejsze szybki sposób pozwala na powyższe działania.
Z pomocą przychodzą ekspresje – działania arytmetyczne na zaznaczonych kluczach.
Ekspresja (x – wartość) | Działanie |
+=x | Dodawanie np.: +=50 |
-=x | Odejmowanie np.: -=0.5 |
*=x | Mnożenie np.: *=25.5 |
/=x | Dzielenie np.: /=2 |
A owe wartości (po zaznaczeniu kluczy) wpisujemy w pole Frame lub Value.
Warto dodać, że liczby nie muszą być tylko całkowite (dodatnie i ujemne). Możemy także stosować liczby wymierne. A to pozwala nam na np. obniżenie wartości o pewien procent.
Czyli gdy chcemy obniżyć wartość o 50% stosujemy działanie:
*=0.5 (lub samo .5)
Te ekspresje także działają w wielu polach w całym programie – np. Channel Box
Wracając do zadanego pytania na samym początku. Gdy chcemy precyzyjnie przesunąć zaznaczone klucze wystarczy wpisać naszą ekspresję w polu Frame.
Dzięki temu rozwiązaniu możemy także odbić nasze krzywe w pionie (Value) lub poziomie (Frame). Zaznacz klucze i wpisz *=-1. Takie proste!
Szybki i łatwy trik, a jak przyśpiesza pracę w Graph Editor!
PS: Warto jednak było uczyć się matematyki w szkole. Przynajmniej w podstawówce :-)