Jakiś czas temu spotkałem genialnego i świetnego nauczyciela aktorstwa – Eda Hooks’a. Przez wiele lat swojej kariery uczył animatorów w takich studiach jak Disney, DreamWorks, Valve czy Microsoft. Obecnie jeździ po wszelkich konferencjach na całym świecie dając niesamowicie inspirujące wykłady.
Swoją wiedzę spisał w książce „Acting for Animators”, którą wszystkim gorąco polecam. W tej też książce znajdziemy siedem niezbędnych, podstawowych zasad aktorstwa, które każdy animator (i nie tylko) powinien znać.
-
Myślenie często prowadzi do wniosków, a emocje często prowadzą do działania.
Wszystko (włączając w to emocje) zaczyna i kończy się na umyśle. Myślenie opóźnia akcję.
-
My, ludzie wczuwamy się w emocje. Twoja praca jako animatora postaci to stworzenie w publiczności uczucia utożsamienia się z Twoją postacią.
Widz musi odczytać uczucia Twojej postaci. Musi się z nią w pewien utożsamiać. Publiczność często utożsamia się z postacią, która może coś stracić. Warto w tym miejscu też oddzielić dwie podobne rzeczy – emocja i sympatia. Czujemy emocje postaci. Czujemy sympatię dla postaci.
-
Teatralna rzeczywistość nie jest taka sama jak zwykła rzeczywistość.
Codzienne czynności wykonujemy w zwykłej rzeczywistości. Teatralna rzeczywistość jest umieszczona w pewnym czasie i w pewnym miejscu, a tylko jej wybrane fragmenty są pokazywane. Rzeczywistość jest nudna.
-
Aktorstwo to działanie; aktorstwo to także reakcja.
Trzeba odpowiedzieć i reagować na wymyślone okoliczności w sposób odpowiedni dla postaci.
-
Twoja postać powinna odgrywać jedną akcję dopóki wydarzy się coś co skłoni ją do odgrywania innej akcji.
Nie istnieje moment w którym postać niczego nie robi. Postać myśli i robi coś w każdej chwili w każdej scenie.
-
Scena rozpoczyna się w środku, a nie na początku.
Nie interesuje nas rozkręcanie się akcji. Chcemy być w jej samym środku!
-
Scena jest negocjacją.
W każdej negocjacji jest droga dzięki której wygrasz lub przegrasz. W każdej scenie musi być konflikt, który postać musi rozwiązać.
Są trzy rodzaje konfliktów:
1. Konflikt ze sobą
2. Konflikt z sytuacją lub otoczeniem
3. Konflikt z inną postacią.