Czołem, cześć!
Ostatnio prowadzę dłuższą dyskusję na e-mail z pewną osobą. Kawałek z naszej dyskusji wygląda mniej więcej tak:
Drogie Bravo!
Jest temat rąk i ich kontrolek. Po kilku problemach ze splinowaniem mam zasadę, że w łokciu używam tylko jedną oś obrotu – anatomiczną – a pozostałe obroty wychodzą z ramienia, obojczyka lub nadgarstka. Zresztą sporo rigów ma zablokowane dwie osie w łokciu. I kłopoty w tym temacie zniknęły.
Pozy tylko zgodne z anatomią? To jest świetny temat do omówienia!
Blokowanie atrybutów w rigach!?
Blokowanie rigów? Jestem zdecydowanym przeciwnikiem. Bardzo tego nie lubię. Szok? Niedowierzanie? Posłuchajcie…
Rigger zakłada ruch postaci najbardziej zbliżony do naturalnego. Cały rig konstruuje tak, żeby ruch postaci był wiarygodny. Często właśnie blokuje niektóre atrybuty nie ze złości (chyba?), ale z TROSKI o zapracowaną głowę animatora. Żeby przy tym pędzie animacyjnym niechcący nie złamał kilku kończyn. Łokieć ma się obracać jak prawdziwy i tyle. Nie jest to nic złego!
Animator zaś myśli jak artysta, ma to w nosie jak ma się łokieć obracać. Ma dobrze wyglądać w kadrze i tylko to mnie interesuje. Liczy się też czas przy pozowaniu. Po co mam obracać milionem kontrolek jak mogę wyjąć kość ze stawu? Pozy najważniejsze!
Wielokrotnie potrzebuję wyciągnąć BARDZO nienaturalnie przedramię tak, żeby w sylwetce ładnie wyglądało. I co? I nie mogę, bo rigger poblokował, no bo przecież tak się ręka nie rusza. Rigger ma rację, ale to ja wtedy mam problem z brzydką pozą. A dobra poza to 80% sukcesu.
W pracy siedzę obok riggera i często pyta się mnie o gusta rigowe. Dopytuje się, czy takie rozwiązanie będzie mnie satysfakcjonowało. Już nawet nauczył się mojego flow i 99% rzeczy zawsze mam odblokowanych. Pozdrawiam cieplutko i wysyłam serduszko! <3
Ogranicza mnie tylko wyobraźnia lub RAM w Majce.
Rozumiesz o co chodzi? Zaufanie do artysty, jak chce psuć to niech psuje. Takie blokady zwyczajnie bardzo hamują kreatywność animatora.
Jak to jest być riggerem, dobrze?
Moim zdaniem to nie ma tak, że dobrze albo że nie dobrze. Gdybym miał powiedzieć, co cenię w życiu najbardziej, powiedziałbym, że ludzi.
YouTube
Z takimi animatorami jak ja to na pewno nie jest łatwo być riggerem! Przychodzą, narzekają, że chcą zrobić ruch sprzeczny z anatomią i jeszcze wymagają wszystkiego na JUŻ.
Pamiętacie mój filmik?
Ale hej! Każdy chce wykonać swoją pracę jak najlepiej potrafi! Rigger chce żeby postać nie wykonała nienaturalnych ruchów, a animator zaś chce oszukać oko widza.
No, a jak ten zły animator napsuje, to co?
O ile tego ordynarnie nie widać w kadrze to nic! Jeżeli oko widza tego nie wychwytuje to daj spokój, czym się przejmujesz. Pomyśl lepiej co będziesz robić w weekend, a nie takie pierdulety… Pogoda ma być ładna.
Noo… chyba, że to leci później do symulacji albo takie rzeczy wyjdą w renderze, to tak, to jest to Twoje zmartwienie i planowanie weekendu trzeba przełożyć.
Trzeba też myśleć o osobach, które od nas przejmują pałeczkę w pipelineowej sztafecie. Po co im robić problemy? A na samym końcu i tak najbardziej compo dostanie!
Nie możemy poszaleć z pozowaniem i ruchem postaci jak nam artystyczna dusza dyktuje, jeżeli nie mamy pewności, że wszystko później będzie ok.
Szanujemy osoby z którymi pracujemy, tak?
W każdym scenariuszu staramy się osiągnąć najlepszą pozę czy ruch.
Trzeba też to robić z głową, żeby sobie nie narobić problemów. To na szczęście wchodzi w krew z doświadczeniem.
Podsumowując…
Odpowiadając krótko na pytanie:
Czy ruch i pozy postaci zawsze muszą być zgodne z anatomią?
NIE! ALE…
Najważniejsze jest to jak ruch wygląda w kadrze i czy pozy są czytelne. To dla nas – animatorów – jest największym priorytetem. Po prostu lepiej sprzedamy to co chcemy przekazać – wtedy wygrywamy.
Jeżeli nasze działania jednak narobią problemów w renderze czy symulacji to pozujemy na tyle ile możemy. Najważniejsze to wyciągnąć co się da i wiedzieć co się robi.
Na koniec zostawię Was ze świetnym filmikiem na temat pozowania. Doświadczony animator – Jorge Vigara – tłumaczy jak ustawić piękną pozę i nie przejmować się jak ona wygląda w scenie.
Pytanie na które tutaj odpowiedziałem zostało wysłane na: rafal@pananimator.pl
Jeżeli chcesz uzyskać podobną odpowiedź, zgłębić pewien temat lub po prostu pogadać o animacji… skomentuj inne wpisy, żeby wszyscy widzieli. Albo po prostu napisz e-mail! :-)