Straight ahead and Pose to pose – 12 zasad animacji

Animowanie progresywnie oraz według klatek kluczowych

Pan Animator napisał 15 maja 2015 | 12 zasad animacjiAnimacja

http://the12principles.tumblr.com/

Straight ahead and pose to pose odnosi się do techniki jaką wykonujemy naszą animację. Jest to dosyć ważna kwestia, więc już na początku ten wpis podzielę na dwie części.

Straight ahead

Metoda progresywna to tworzenie klatek kluczowych jedna po drugiej (w odstępie jednej lub kilku ramek) do samego końca. Prościej tłumacząc: Wyobraźmy sobie, że malujemy obraz. Pomijamy fazę szkicowania i od razu chwytamy za pędzel. Wszystko zamalowujemy od lewej do prawej – zupełnie jak drukarka. Trudne? Pewnie, że tak! Niemożliwe? Absolutnie nie! Ta metoda to chleb powszedni w animacji poklatkowej.

Spongebob

Spongebob potrafi!

Straight ahead użyjemy do animacji nieorganicznej. Dla przykładu wyobraźmy sobie ile zajęłoby nam zanimowanie trampoliny basenowej inaczej niż progresywnie. Dopiero klatka po klatce jesteśmy w stanie przewidzieć jak bardzo deska się wygnie i kiedy powinniśmy zakończyć ruch. Logicznie, co nie?

Ta metoda animacji jest raczej ciężka do zaplanowania czy przemyślenia sobie wcześniej. W tym przypadku raczej pędzimy z rytmem animacji i zobaczymy co nam los przyniesie.

Pose to pose

Animowanie według klatek kluczowych to w skrócie nakreślenie CAŁEJ animacji poprzez zdefiniowanie póz kluczowych całego ruchu. Przytaczając znowu przykład malowania obrazu: Na samym początku przemyślimy sobie jak nasz obraz będzie wyglądać, być może wykonamy sobie malutki szkic na boku. Później już na płótnie naszkicujemy wszystkie elementy, w razie czego jeszcze je poprawimy, a na sam koniec dopiero sięgniemy po pędzel. Tak właśnie wygląda pose to pose.
Tworzymy pozy kluczowe, a później przestrzeń pomiędzy nimi uzupełniamy klatkami pośrednimi.

Pose to pose użyjemy do animacji postaci. Właściwie to będziemy jej używać do większości naszych animacji. Spójrzmy na przykład z Animator’s Survival Kit:

Jump

Animator’s Survival Kit

Postać ma podejść do tablicy po drodze podnosząc kredę.
Pozy zaznaczone na czarno to właśnie pozy kluczowe. One nadają sens całej akcji i dzięki nim jesteśmy w stanie przewidzieć kiedy jaka akcja się wydarzy. Reszta rysunków to tylko skutek przejścia od jednej pozy kluczowej do drugiej.

Na etapie tworzenia póz kluczowych zawsze poświęćmy dłuższą chwilę. Zobaczmy czy czas akcji się zgadza oraz czy nasza animacja oddaje to co mamy na myśli.

Połączenie pose to pose oraz straight ahead staje się niesamowicie przydatne w codziennej pracy animatora. Pamiętajmy tylko by na początku zaplanować to co chcemy zrobić. Oszczędzi nam to sporo czasu, a i efekty naszej pracy będą naprawdę niezłe!

The Princess and the Frog

http://framexframe.tumblr.com/