Jeżeli dopiero stawiasz pierwsze animatorskie kroki, a swoją przyszłość wiążesz z animacją to ta strona właśnie jest dla CIEBIE!
Szybko wprowadzę Cię w na właściwy kurs animacyjny skąd już droga krótka do wiecznej chwały!
A to wszystko za darmo! Powariowałem!
Powyższe pięć kroków to czysty wstęp do animacji i związanych z nią pojęć. Poznamy 12 zasad animacji spisanych przez legendy studia Disney. Nauczymy się czym jest dobra poza i co to jest linia akcji. Następnie przejdziemy do zaplanowania naszej animacji i powiemy jak wygląda cała produkcja filmu animowanego.
I na dobry początek to będzie nasza podstawa.
Pięć wspaniałych książek, które szybko wprowadzą Cię w świat animacji. „The Illusion of Life” to od lat „biblia animatorów”. Tam właśnie zostały spisane zasady animacji. „Animator’s Survival Kit” to od teraz Twój najlepszy przyjaciel. Wszystkie sposoby animacji zostały doskonale rozpisane, a wszystko okraszone pięknymi przykładami. ” W „Character animation crash course” Goldberg (kolejny znany animator studia Disney) opisuje zasady animacji w swoim spojrzeniu oraz mówi o tym jak przygotować się do animacji. „Acting for Animators” to nic innego jak aktorskie zasady animacji – bardzo przydatne! – a „How to cheat in Maya” to Twój absolutny must-read jeżeli chcesz animować w Autodesk Maya. BARDZO upraszcza wejście w świat animacji 3D.
Animator i bouncing ball.
Na szczęście lepiej animuję w 3D niż w 2D…
- Przygotowanie sceny do animacji
Wiemy już co trzeba robić. Przygotujmy sobie grunt do dalszej pracy. - Bouncing ball – czemu takie istotne jest animowane odbijanej piłeczki
Pierwsza animacja jaką zrobimy to odbijanie piłeczki. Notorycznie pomijane przez początkujących! Wyjaśniam czemu musimy umieć animować piłeczkę. I dalej tworzymy animację krok po kroku! - Sposób na overlap i follow through
Do naszej piłeczki dodajmy ogon i zanimujmy go szybko i przyjemnie! - Workflow animacji postaci
Zanim przejdziemy do trudniejszych animacji powiedzmy sobie co to jest workflow. - Breakdowns
Wytłumaczenie pojęcia breakdowns (po poprzednim wpisie przecież już wiemy co to jest!) i przejście do blockingu animacji postaci - Ćwiczenie animacji – poziom 1
Inspiracje do dalszych ćwiczeń na poziome podstawowym - Ćwiczenie animacji – poziom 2
Kolejne ćwiczenia, idealne przed przejściem na wyższy poziom
Autodesk Maya to światowy lider jeżeli chodzi o animację 3D, dlatego na tym blogu będę animować tylko w tym programie. Może dlatego też, że w innych średnio sobie radzę?
Tak czy siak będzie świetnie!
- Krzywe animacyjne
Szybkie wytłumaczenie pojęć typu stepped, linear czy auto tangents. Przyda się! - Constraints
Jak sprawić, że postać w ręku będzie coś trzymać? Constraint przyjdzie z pomocą. - Gimbal lock
Matematyka w Autodesk Maya. Jak radzić sobie z osiami przy obracaniu obiektami. - Szybkie edytowanie wartości w Graph Editor
Cztery proste formułki do przyspieszenia naszej pracy w Graph Editor! - animBot – niezbędny skrypt animatora
Uwielbiany przeze mnie skrypt! ZNACZĄCO przyspiesza proces animacji. Tłumaczę co i jak.
Ok! Już mamy solidne podstawy! Znamy cały workflow animacji postaci, zasady mamy w małym paluszku, a bouncing ball już zanimowany i wygląda świetnie!
- Moving hold
Jak animować postać, która nic nie robi, a żyje? Od razu dobry wstępniak do eye darts i mrugania. - Lip sync – Animacja dialogu – Teoria
Szybkie omówienie co to jest lip sync i jak tak naprawdę gadamy. - Animacja twarzy – myśli i uczucia
Co na twarzy pokaże się pierwsze? Myśl czy uczucie?
- Wyłapywanie błędów w animacji
Do dalszych naszych działań ustawmy sobie porządny player klatek i zacznijmy wyłapywać błędy w animacjach - Ćwiczenie animacji – poziom 3
Kolejny zestaw ćwiczeń. Akurat na nasz poziom! - Squash and stretch na głowie
Zanimujmy obrót głowy! W tym wpisie także sposób na radzenie sobie z ubogimi rigami. - Animation layers
Photoshop ma warstwy, cebula ma warstwy, no i animacja też ma swoje warstwy! Ułatwmy sobie życie!
Tutaj sekcja dla trochę bardziej obeznanych animatorów. Dla początkujących jako ciekawostka :-)
- Ćwiczenie animacji – Poziom 4
To już ostatnie ćwiczenia. Poziom: master! - Animacja dialogu – Przygotowanie
Wkraczamy w trudne rejony animacji – scenka dialogowa. Na początek rozplanowanie pracy i nakreślenie najważniejszych rzeczy. - Animacja dialogu – Oczy i brwi
Animacja górnej części twarzy – czyli 80% emocji na twarzy. Z wytłumaczeniem co i jak. - Animacja dialogu – Lip sync
Lip sync czyli synchron animacji ust do dźwięku. Ciężka sprawa! - Animacja dialogu – Ostatnie szlify
Ostatnie poprawki, ale nie można tego lekceważyć! Likwidujemy błędy i szlifujemy.
A na sam koniec także ważne rzeczy.
- Linki dla animatorów
Zbiór odnośników do wielu podstron związanych z animacją. Darmowe dźwięki, tutoriale i nie tylko. - Studia – kierunek animacja
Rozejrzenie się po ofercie uczelni związanych z animacją postaci. Na co zwrócić uwagę i czego unikać. - Studiowanie animacji za granicą
A jakby tak to wszystko rzucić i wyjechać za granicę na studia? Koszta, rekrutacja i gdzie właściwie szukać dobrych, animacyjnych uczelni. - Dlaczego motion capture nie jest animacją
Moje spojrzenie na temat motion capture – czyli przechwytywanie ruchu. Niby animacyjne ułatwienie, ale czy czegoś nie tracimy?
Wpadaj także na fejsa – tam także wrzucam coś ciekawego!
A to wszystko dla CIEBIE spisałem ja,
Pan Animator